måndag 25 april 2011

Halvmara med Friskis

Friskis halvmara gick i år på annandag påsk. Fantastiskt fint väder och en bra känsla i kroppen.

Det blev lite halvrusning i starten, men jag tänkte köra taktiken att ta det lugnt i början och öka vartefter. Det gick ganska bra. Enda plumpen var att jag missade tåget lite och ett gäng löpare försvann. Gänget bestod av cirka fem löpare. Jag satte upp ett långsiktigt mål att springa ifatt alla utom två. Anledningen till denna udda målsättning var att jag visste att två av dem inte skulle krokna och att satsa på att plocka även dem hade varit riskfyllt, inte omöjligt, men riskfyllt. Jag klarade målsättninge, efter 10 km "låg jag trea" vilket alltså blev mitt mål. (Ursprungsmålet var att vara etta).

Jag är oerhört nöjd med upplägget. Den lugna starten och den målmedvetna satsningen att komma ifatt långsamt med bestämt - kunde knappt gjort det bättre.

Jag provade även att ha med druvsocker under passet. Det funkade bra.

Den enda egentliga plumpen var tiden som blev sämre än jag räknat med drugt 1:44.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar