måndag 5 september 2011

Höstens träning

Jag har bestämt mig för att ägna hösten åt att bli en snabbare löpare. Det passar bra på flera sätt:

* Man kan köra kortare och intensivare träningspass (löpning) ute. (Det blir mörkt tidigare)
* När det blir halt ute kan intervallträning på löpband passa bra
* Jag har inga långlopp inplanerade på mycket lång tid vilket gör att det inte är någon fara att "dra ned en aning" på långdistanslöpningen. Fokus ska ligga på cirka 10 kilometer.

När våren kommer ska distansen återigen ökas upp mot 20-30 kilometer igen. (Lite diffusa planer på att köra Lidingöloppet nästa år.

Förra hösten hade jag det primära fokuset att gå ned ett antal kilo i vikt; det sekundära att hålla konditionen hyffsad så att löpningen under våren 2011 skulle vara på en godkänd nivå. Om man jämför med förra året så är konditionen nog på ungefär samma nivå nu som då, men däremot är jag cirka 5 kilo lättare i år. Det är positivt eftersom jag nu istället kan fokusera mer på att bli snabbare. Visst något mer kilo kan jag gärna tappa, men det handlar mer om fåfänga än om något som är viktigt.

Jag hoppas att denna plan går att hålla för då borde resultaten under 2012 kunna bli bättre än årens resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar