måndag 17 oktober 2011

Träningsmusik

Att ha musik när man tränar kan både hjälpa och stjälpa. Det viktiga, för mig, är att ha musik som får mig att bli på bra humör, eller få mig att tänka på något kul eller möjligtvis få en aggresiv känsla i kroppen så att adrenalinet ökar. Mer adrenalin kan vara riktigt bra när det är tungt. Musiken behöver nödvändigtvis inte vara snabb eller följa något visst BPM, men känslan är viktig. Musik jag lyssnar på till vardags fungerar sällan bra som träningsmusik.Exempelvis lyssnar jag mycket på Nightwish som jag trodde skulle funka perfekt som träningsmusik, jag hade fel. Jag fick mjölksyra i benen så fort en Nightwish-låt startade. Så dessa fick plockas bort omgående, tråkigt eftersom jag verkligen gillar Nightwish. Istället innehåller träningslistan en del låtar som jag egentligen inte gillar, de frankallar dock rätt associationer och känslor. Av låtarna nedan skulle jag exempelvis normalt sätt inte lyssna så mycket på Joddla med Siv eller en Eurodisco-megamix, men låtarna väcker någon bra känsla som gör att jag får lite mer kraft.(Den mesta musiken på listan lyssnar jag naturligtvis mycket på utanför träningspassen.)


Jag tycker också att det är bra att slänga in några riktigt långa låtar som när de spelats klart innebär att man vet att man sprungit ett par kilometer. Haggards Awaking the centuries är exempelvis över 10 minuter och min egen eurodiscomegamix som jag gjorde för 10 år sedan är över 30 minuter lång. Perfekt vid lite längre löppass.

Jag ska inom kort göra en ny megamix som ska användas vid långa intervaller. Någon låt i lugnt tempo, kanske Captain Nemo av Dive i cirka tre minuter och sedan någon fyraminuterslåt från listan nedan. Gissningsvis någon hårdrock eller dödsmetallåt blir det.

Här är listan jag kör med nu:
Captain Hollywood Project - More and more
Controlled Fusion - War
Egen träningseurodiscomegamix
Ensiferum - Hero in a dream
Finntroll - Korpens saga
Haddaway - What is love?
Haggard - Awaking the centuries
Haggard - Herr Mannelig
Indochine - Monte Cristo
Jessy Matador - Allez Ola Olé
Joddla med Siv - Tony tuggar tuggummi
Joddla med Siv - Fart i pinnen
Joddla med Siv - Ruv hyllan ner i myllan
Joddla med Siv - Kaj ä gaj
Joddla med Siv -  Alla längtar hem
Joddla med Siv -  Tjug pågar i bastun
KLF - Jutified and ancient
Korpiklaani - Fields of flames
Legenda Aurea - Sedna
Legenda Aurea -  As the leaves fly
Men at Work - Down under
Midnight Oil - Beds are burning
Pat Benetar - Love is a battlefield
Rammstein - Eifersucht
Raubtier - Det finns bara krig
Raubtier - Hjärteblod
Raubtier -Världsherravälde
Raubtier - Det finns bara krig
S.P.O.C.K. - Never trust a klingon
Sabaton - Prima Victoria
Sabaton - Purple Heart
Sabaton - Ghost Division
Sabaton -  Attero Dominatus
Sabaton - Nuclear attack
Satyrian - Feel the rush
Shamen - Phorever people
Snap! - Megamix (egen megamix)
Snap! - Rhythm is a dancer
Visions of Atlantis - Lemuria
Visions of Atlantis - Last shut of your eyes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar